Sunday, 30 December 2012

Si dia ♥

Assalamualaikum :)

__ BLOG INI TERupdate SELEPAS 4 BULAN BERLALU ,, woahhhh =.=. Sory kepada yang dah follow, i will follow u back, wait for me , hikhik :). Apa-apa pun, xie xie kepada yang telah follow , HEHEH

Now, back to the topic, see the picture and sing the song.  winkwink *.*

Hanya dia kini dan selamanya ♥



Mr.A - my hero :)



- Lagu dari Shae yang berjudul 'sayang' untuk dia untuk dia ehhhh !!


Sayang apa khabar denganmu
Di sini ku merindukan kamu
Ku harap cinta mu takkan berubah
Kerna di sini ku tetap untukmu

Sayang apa khabar dengan mu
Cubalah kamu telepon diriku
Ku rindu dengar suara indahmu
Kerna dirimulah semangat hidupku

Sayang dengarlah permintaan ku
Jangan ragu kan cintaku
Sayang percayalah apa kataku
Kerna ku sayang kamu

Sayang dengarlah permintaanku
Jaga hatimu untukku
Sayang dengarlah bisikan hatiku
Kerna ku sayang kamu..


p/s ; lalalala ;), lama dak update blog ni, bukannya tiada masa cuma kemalasan melanda diri tuk update blog, HEHE. Wahh, sekali update jiwang pulakk , hahah. Layan ajaaa :) 



NOTA KAKI : xie xie adalah bahasa cina yang bermaksud 'terima kasih' :)

 

✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Saturday, 15 September 2012

Allah Maha Adil ♥

Assalamualaikum :)






✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Sunday, 19 August 2012

Salam Aidilfitri ♥

Assalamualaikum :)


Selamat Hari Raya semua ! :) . Maaf Zahir dan Batin jika ada terkasar bahasa , tersingung perasaan .Sesungguhnya diri ini hanyalah insan yang lemah tak terlepas dari melakukan kesalahan *cehh, ayat tu. Heheh.



Sambut laa Aidilfitri dalam keadaan yang sederhana, ingatlah insan yang kurang bernasib baik. 
Dengan itu, terima laa pantun ini . Heheh, sempat lagi berpantun ;p ;

Aidilfitri hari kemenangan
Kejayaan menempuh halangan
Mengenali erti kesenangan
Bagi mereka yang kekurangan




p/s: soryyy, entry pendek jak. Penat beraya seharian , hewhew =='





✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Sunday, 12 August 2012

FAKTA tentang tidur !

Assalamualaikum & Salam Sejahtera :)


TIDUR adalah masa untuk kita merehatkan badan dan minda setelah seharian penat bekerja, belajar dan dll. Tidur juga boleh mengembalikan semula tenaga kita dan akan kembali aktif selepas bangun dari tidur.

Semua orang suka tidur, termasuklah aku. HAHA :D .Dengan itu, hari ni mau berkongsi fakta menarik tentang tidur. Jom saksikan , eh jom baca . HIHIH :D



  • Tanpa makanan, manusia boleh hidup selama lebih kurang 14 hari, tetapi tanpa tidur, manusia hanya boleh bertahan selama 10 hari. 
  • Mamalia yang paling lama tidur adalah Koala (22jam), Kelawar (19jam) dan tenggiling (18 jam) manakala mamalia yang tidur paling sekejap pula adalah zirafah (2 jam), rusa (3 jam) dan gajah Asia (3 jam lebih sikit). 
  • Apabila Dolphin tidur, hanya separuh otaknya akan nyahaktif, lagi separuh digunakan untuk membantu proses pernafasan. 
  • Mengikut kajian pakar, 1 daripada 4 pasangan tidur di katil berasingan. 
  • Bermimpi adalah normal tak kira ianya mimpi ‘indah’ atau ngeri. Mereka yang tidak bermimpi selalu dikaitkan dengan masalah peribadi atau personaliti. 
  • Perkara yang berlaku ketika tidur ialah otak akan berehat, sel-sel rosak diperbaiki dan mengeluarkan hormon-hormon tertentu. 
  • Selalunya 70% dari mimpi seorang lelaki adalah tentang lelaki yang lain dan 30% tentang perempuan manakala bagi seorang perempuan, 50-50 tentang lelaki-perempuan lain. Selalunya kita hanya akan bermimpi tentang seseorang yang kita pernah lihat tidak kira sama ada masih ingat atau tidak. 
  • Saat kita sedang tidur nyenyak, nafas, detak jantung dan tekanan darah berada dalam tingkat yang paling rendah. 
  • Saat kita sedang bermimpi, otak biasanya bekerja mencari pengalaman serupa yang pernah terjadi ketika kita sedang dalam keadaan sedar. 
  • Banyak orang menderita insomnia adalah pengaruh dari rasa bimbang dan depresi. Dan rata-rata penderita insomnia paling tinggi adalah wanita dan orang tua
  • Rata-rata orang bangun sekitar 6 kali setiap waktu mereka tidur. 
  • Suhu tubuh akan menurun secara drastik menjelang pagi. Biasanya titik paling rendah adalah sekitar jam 4 pagi. Kemudian akan naik lagi setelah matahari terbit. 
  • Walaupun kita sedang tertidur nyenyak, ada beberapa bahagian dari tubuh kita yang boleh menerima suara atau signal dari sekitar. Itulah sebabnya mengapa kaum ibu selalu bangun ketika bayinya menangis. 


NOTA KAKI:

Tempoh Tidur Mengikut Usia

UsiaJumlah tidur purata seharian
Baru lahirsebanyak 18 jam
1-12 bulan14–18 jam
1-3 tahun12-15 jam
3-5 tahun11-13 jam
5-12 tahun9-11 jam
Remaja9-10 jam
Dewasa, (termasuk golongan tua)7-8 (+) jam
Wanita hamil8 (+) jam

Hutang Tidur

"Hutang tidur" adalah kesan kekurangan rehat dan tidur.Hutang sebegini yang besar boleh mengakibatkan keletihan mental dan fizikal. Para saintis tidak sebulat suara mengenai berapa banyak hutang tidur yang boleh dikumpul atau kejadian hutang tidur di kalangan orang dewasa makin menjadi-jadi di negara-negara berindustri atau pada zaman-zaman terkini. Ada kemungkinan bahawa kanak-kanak masyarakat Barat zaman sekarang makin kurang tidur berbanding zaman dahulu.

p/s: Tidur berlebihan pun tak elok, kekurangan tidur pun tak elok, jadi pandai-pandai laa mengatur masa tidur kita supaya tidak kekurangan dan keterlebihan tidur :D

sumber: google,wikipedia


✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Friday, 10 August 2012

LAILATUL QADAR malam yang dinanti oleh Mukmin

Assalamualaikum :)



10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatul qadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.

Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul qadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatul qadar. Lailatul qadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar".



Sebab turun surah al-Qadr

Lailatul qadar mempunyai kelebihan yang begitu besar. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain. Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan daripada Mujahid dikatakan sebab turun ayat tersebut ialah Nabi s.a.w. telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yang telah menggunakan alat senjatanya untuk berperang pada jalan Allah maka orang Islam pun kagum di atas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.

Riwayat yang lain pula dari Ali bin Aurah pada satu hari Rasulullah telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikitpun tidak derhaka kepada Allah lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah bahawa Allah w.s.t. menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah Al Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat amat gembira.

Daripada ayat di atas dapatlah kita ketahui bagaimana besar kelebihan orang yang beribadah pada malam lailatul qadar. Ianya satu malam menyamai beramal 1000 bulan.

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyebut;

Maksudnya: "Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadhan lebih daripada yang lainnya"

Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah pada malam itu bukan hanya setakat baginda sahaja tetapi baginda menyuruh ahli keluarga bangun bersama beribadah. Kata Aisyah r.a.

Maksudnya: "Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah."


Kelebihan Menghayati Malam Lailatul qadar

Kerana mulianya Lailatul qadar, Rasulullah s.a.w. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.

Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatul qadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.

Rasulullah s.a.w. sendiri menjadi contoh yang baik yang menghayati malam lailatul qadar terutama 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan dengan beriktikaf di Masjid mengerjakan pelbagai amal ibadah untuk menyambut malam Lailatul qadar yang mulia.
Ini diterangkan di dalam satu hadis diriwayatkan daripada Aishah r.a. Katanya:

Maksudnya: "Biasanya Rasulullah s.a.w. berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakan amal ibadah pada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan berbanding dengan masa yang lain."

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.

Malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam Lailatul qadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah s.a.w. pada malam 21 Ramadhan.

Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatul qadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatul qadar itu adalah malam 27 Ramadhan

Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatul qadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. 

Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatul qadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah s.w.t. supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Kerana dengan cara itulah sahaja mudah-mudahan akan dapat menemuinya dan dapat pula rahmat yang diharapkan yang akan menjadikan seseorang itu hidup bahagia di dunia mahupun di akhirat.


Doa khusus di Malam Lailatul qadar

Doa tersebut diterangkan di dalam hadis berikut;

1. Hadis yang diriwayatkan daripada Aishah r.a.

Maksudnya: "Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. bagimana kiranya saya mengetahui malam Lailatulqadar dengan tepat. Apa yang saya akan doakan pada saat itu. Baginda menjawab berdoalah dengan doa yang berikut"

Maksudnya: "Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau sentiasa memaafkan salah silap hamba lagi suka memaafkan oleh itu maafkanlah salah silapku"

Terdapat juga beberapa doa yang disarankan oleh para alim ulamak kita melakukannya seperti membaca doa.

Orang yang beribadah pada 10 malam yang tersebut akan mendapat rahmat yang dijanjikan dan telah sabit di dalam hadis-hadis yang sahih bahawa malam Lailatul qadar wujud pada salah satu malam yang 10 itu terutama pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29. 

Orang-orang yang tekun beribadah di dalam masa tersebut untuk menemui malam Lailatul qadar akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu samada ia dapat menemui atau tidak dan tidak melihat apa-apa kerana yang penting yang tersebut di dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim ialah:

1. Menghayati malam tersebut dengan beribadah.
2. Beriman dengan yakin bahawa malam Lailatul qadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.
3. Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmatnya dan keredaannya.

Adalah diharapkan sebelum daripada kita beramal ibadat di malam Lailatul qadar hendaklah kita bertaubat dengan sebenar-benarnya iaitu taubat nasuha dan terus beristiqamah tetap teguh mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya.


Tanda Malam Lailatulqadar

Para alim ulamak r.h. menyebutkan beberapa tanda atau alamat berhubung dengan malam Lailatul qadar:

- Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatul qadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita.
- Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat.
- Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
- Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul.

Imam Tabari r.h. memilih kaul yang menegaskan bahawa semuanya itu tidak lazim dan tidak semestinya ia dapat melihatnya kerana tidak disyaratkan melihat sesuatu atau mendengarnya untuk menemui malam Lailatul qadar.


Semoga kita semua ditemukan dengan malam LAILATUL QADAR . InshaAllah :')



sumber:al-azim

✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Wednesday, 8 August 2012

Wordless Wednesday #8

Assalamualaikum :)






Sopan itu cantik :')


✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Tuesday, 7 August 2012

Best Quotes #1 : Beautiful ♥

Assalamualaikum :)







: You're beautiful just the way you are :)


p/s; tiada idea mau update entry sudah , kihkihkih ;p , layan jak laa entry ni . Heheh :D . Kepala otak tengah KOSONG-KOSONG OOOOOO OONGGGGGGGG =='
✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Wednesday, 1 August 2012

Wordless Wednesday #7

Assalamualaikum :)





: Allah S.W.T adalah sebaik-baik perancang. PerancanganNya adalah paling terbaik untuk hambaNya.





✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Monday, 30 July 2012

Info Kesihatan - KHASIAT BUAH KURMA

Assalamualaikum :) 


Hari ni mau bercerita pasal kurma pulak, Lihat dibawah :) : 


--Kurma adalah sejenis tumbuhan (Palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phonex dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah.

--Kebanyakan pokok kurma tumbuh di negara-negara Arab dan mempunyai berbagai-bagai jenis. Antara kurma yang terkenal ialah kurma Mekkah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis. 

--Dikalangan penduduk di negara-negara Arab kurma adalah makanan utama mereka, malah dikalangan orang kita juga kurma sudah menjadi bahan makanan yang digemari. 

--Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah S.A.W

--Diriwayatkan daripada Abdullah bin Jaafar katanya : "Aku melihat Rasulullah S.A.W memakan buah-buahan dengan kurma masak.

--Rasulullah S.W.T telah menyebutkan tentang khasiat sejenis kurma yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang bermaksud :

"Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah S.A.W bersabda : "Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’ dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu".

--Khasiat kurma "Ajwah" sebagaimana yang tersebut di dalam hadis di atas merupakan satu kelebihan yang dikurniakan Allah Subhanahu Wataala sesuai dengan kemuliannya sebagai jenis kurma pertama yang ditanam sendiri oleh Rasulullah S.A.W

--Terdapat juga di dalam al-Qur’an ayat yang menyatakan tentang kelebihan buah kurma ini, yang dialami oleh Sayydatina Maryam ketika beliau mengandung Nabi Isa A.S sebagaimana tersebut di dalam surah Maryam ayat 25 :



Tafsirnya : "Dan gocangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak
                                                                                                                         (Surah Maryam : 25)



 --Ayat di atas menjelaskan tentang khasiat buah kurma kepada kaum wanita yang sedang dalam nifas, bila mana Allah memerintahkan Maryam memakannya sedang beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin. 


--Penemuan kajian sains tentang khasiat buah kurma yang kaya dengan unzur zat besi dan kalsium telah membuktikan bahawa perubatan cara Islam yang terkandung di dalam al-Qur’an dan hadis Rasulullah S.A.W bukanlah jenis perubatan yang semata-mata sesuai dengan keadaan iklim masyarakat Arab sahaja atau sudah ketinggalan zaman, tetapi ia adalah perubatan yang diiktiraf oleh dunia antarabangsa. 


--Malah ia lebih baik daripada ubat-ubatan moden yang menggunakan berbagai campuran dadah yang boleh mengakibatkan kesan sampingan yang lain.


--Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu. 


--Ianya juga berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak damit dan pembentukan darah dan sumsum tulang. Antara kajian lain yang dijalankan membuktikan bahawa kurma antara makanan yang paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga. Kurma tersebut akan segera dibakar dan ia akan disalurkan ke bahagian anggota lain dan otak.


--Berdasarkan ini juga Baginda Rasulullah S.A.W menganjurkan kita supaya berbuka puasa dengan buah kurma sebagaimana sabdanya daripada Anas bermaksud :


"Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terpadat kurma, maka Baginda Rasullullah S.A.W akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air. "
                                                                                                                            (Hadis riwayat Ahmad)

--Sehubungan dengan hadis ini ada beberapa hadis lain yang menganjurkan agar kita 
berbuka puasa dengan kurma. Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, Baginda berkata :


"Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasalla berbuka dengan kurma dan barangsiapa yang tidak mendapatkannya maka hendaklah ia berbuka dengan air kerana sesungguhnya air itu pembersih."


 --Jadi bagi orang-orang yang mementingkan kesihatan mereka agar sentiasa dapat dijaga dengan baik, buah kurma adalah amat sesuai dijadikan sebagai salah satu makanan harian mereka khususnya di waktu pagi sebelum memulakan sebarang tugas harian. 


--Khasiat kurma juga adalah sesuai dan baik bagi pertumbuhan kanak-kanak.
Mudah-mudahan dengan amalan memakan kurma yang berterusan, kita terhindar daripada berbagai kemungkinan dan dapat meneruskan tugas harian serta beribadat kepada Allah S.W.T


Kesimpulannya disini , makan kurma bagus untuk kesihatan kita terutama pada Bulan Ramadhan ini , haruslah memakan kurma dahulu sebelum kita menjamah makanan-makanan yang berat . Sekian dari saya , Hikhik :D . Peace (^_^)v




Kurma Yusuf Taiyoobbbbbbbbbbbbbbb *nada-nada berbisik , hihi ;p
                                               





✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Sunday, 29 July 2012

Hadis - Kelebihan Bulan Ramadhan



 Assalamualaikum dan Salam Ramadhan :)

Hari ni dah genap 9 hari kita berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ni :D . Dan genap juga laa , blog ni tidak TERupdate selama seminggu , hikhik ;p . Bukan sebab malas atau sebagainya , hehe , cuma banyak urusan yang perlu diselesaikan . Ok laa, dak mau cerita panjang pasal diri ni , bukannya orang mau tauu jugak , hihih *keluar bahasa sabah ;p . 

Sebenarnya hari ni mau kongsi  hadis tentang Kelebihan Bulan Ramadhan ni, mungkin ramai sudah di luar sana yang tau kannn? , dak pala , tetap mau kongsi jugak , hikhik ;p . Lihat dibawah :




1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila 
telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan 
diikat segala syaitan.  -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan 
Baihaqi-  

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W  telah bersabda yang bermaksud 
Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan 
diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn 
Habban dan Baihaqi-  

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang 
Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan 
dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. -  Hadis riwayat Bukhari, 
Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e, Malik,Ahmad dan Baihaqi-  

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : 
Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus 
apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus 
apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa 
antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan 
perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah  : Maka aku tahu perkara itu akan 
berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, 
maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : 
Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah 
kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, 
manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).
-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: 
Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya 
melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, 
maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka  dia dilarang 
menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina 
atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri 
Nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di 
sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan 
yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya.-Hadis
riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-


Semoga kita diberi kekuatan untuk menjalani ibadah puasa ini :) Amin Ya Rabb .

sumber: tadika.mytadika.com


✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Sunday, 22 July 2012

Kisah Renungan

Assalamualaikum :) 

Dia adalah penarik beca selama 20 tahun yang telah menderma sebanyak RM150,000 untuk membantu 300 pelajar yang amat miskin.

Pada satu musim salji, beliau telah memberi RM250 terakhirnya untuk cikgu2 pelajar tersebut dan berkata, "Ini adalah derma terakhir saya kerana saya sudah tua dan tidak dapat bekerja lagi". Beliau meninggal dunia pada umur 93. Namanya Bai Fan Li. 



: Anda tidak perlu menjadi kaya sebelum anda menolong orang yang susah.





P/S : Bagaimana kita sebagai umat Islam yang tahu besarnya pahala sedekah? bagaimana kita di bulan ramadhan pahala yang berlipat ganda ? Fikir-fikirkan dan amalkan :)

credit to : News Media Network
✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Friday, 20 July 2012

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan ♥

Assalamualaikum :) 

Alhamdullilah kita masih diberi kesempatan dan peluang untuk menyambut bulan Ramadhan tahun ini . Bulan yang penuh keberkatan sama-sama laa kita bermuhasabah diri :) . Mudah-mudahan Ramadhan pada kali ini penuh makna dari tahun-tahun sebelumnya . Mohon maaf jika ada terkasar bahasa dan kata :)







p/s ; Kerana gelap malamMu aku terjaga, keranaMu ku bergerak melangkah menuju mentariMu, Ku sambut pemberianMu, dengan harapan ku dapat kerinduanMu . Selamat menjalani Ibadah Puasa kepada Umat Islam di seluruh dunia :)

: Puasa ! jangan tak puasa . Hewhew :)



✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Tuesday, 17 July 2012

Info Menarik- 20 Sempadan negara-negara di dunia yang pelik

Assalamualaikum :)

Bertemu lagi dalam My blog not Diary,  hehe :p . Blog ni jarang menceritakan kisah-kisah peribadi aku, sebab my peribadi is my secret , Haha . secret la sangat . Sebenarnya aku ada terjumpa info ni ketika sedang berjalan-jalan di google , Hahaha , *merepek jak ;p . Dan di sini , aku mau berkongsi dengan pembaca sekalian mengenai 20 sempadan negara-negara di dunia yang pelik dan unik . Lihat jak gambar di bawah ini :


Sempadan antara Belanda, NL  & Belgium, B (kedai kopi)

Sempadan antara Sweden & Norway

Sempadan antara Amerika Syarikat & Mexico

Sempadan antara Scotland & England (Ladang)

Sempadan antara UTAH,COLORADO,NEW MEXICO & ARIZONA

Sempadan antara Indonesia & Malaysia

Sempadan antara Sepanyol & Portugal (Batu)

Sempadan antara Korea Utara & Korea Selatan

Sempadan antara TAJIKISTAN & UZBEZKISTAN

Sempadan antara Perancis & Sepanyol

Sempadan antara China & Pakistan

Sempadan antara Perancis & Itali

Sempadan antara Magribi & Algeria
(Bendera merah bangunan (Maghribi) dan bendera bangunan
Hijau dan putih (Algeria) 


Sempadan antara Cuba & Amerika Syarikat
(Garis pemisah antara musuh-musuh ketat Cuba dan Amerika Syarikat semasa tanggungjawab yang duduk di Guantanamo)

Sempadan antara IOWA & NEBRASKA

Sempadan antara India & Nepal

Sempadan antara Pakistan & India

Sempadan antara LAOS, MYANMAR & THAILAND

Sempadan antara ARGENTINA, BRAZIL & URUGUAY

Sempadan antara Jerman, Czech & Ausria 
(Wanita di Jerman berdiri bersebelahan dengan label pemisah di antara mereka dan 
sempadan Czech dan Austria) 

sumber: google











✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Sunday, 15 July 2012

Muhasabah Diri #2- Senyumlah ♥

Assalamualaikum :)








' Sentiasa laa tersenyum :) '
 * tapi jangan la senyum-senyum sendiri , nanti  disangka tak siuman pulak . HEHE :D . 


p/s; Senyum laa dengan orang sekeliling , walaupun tengah bersedih . Senyuman itu satu sedekah :) 


          


                                                                                                                                         With smile ;
                                                                                                                                         Kasmiyati.A :)



✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Friday, 13 July 2012

Muhasabah Diri #1- Bersangka baik ♥

Assalamualaikum :) 




' Hanya Dia yang tahu apa terbaik untuk kita :') ' 


p/s; ni jak mampu di update , kepala fening-fening lalat . HAHA :D
✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Wednesday, 11 July 2012

Wordless Wednesday #6

Assalamualaikum dan salam sejahtera :)

Senyuman pada wajah tidak semestinya menggambarkan kegembiraan 
dan kesenangan di hati.Kadang-kala kita tersenyum dan tertawa untuk
menyembunyikan kesedihan demi kegembiraan orang lain :')

p/s : wahhh , tak sangka aku boleh tulis ayat begitu , puitis sangat tu . Haha :D
✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿

Monday, 9 July 2012

Resepi - Kek Puding Karamel

Assalamualaikum :) 

Hai semua , hihi :D . Hari ni tak tau mau update pasal apa , bosan punya bosan , aku godek-godek google dan aku terjumpa resepi , iaitu *jengjengjeng KEK PUDING KARAMEL :D . Wahhhh , nama kek tu pun dah membuatkan aku berasa lapar , hihi :) . Sedapnyaaaa *blum buat lagi , tp tau dah rasanya memang sedap , 'pandai-pandai' jak . hihih . Ok, tanpa membuang masa jom kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat kek puding karamel *nyumnyummmm :P .

Bahan-bahan (20cm)

Karamel
60g gula
1 sudu besar air
2 sudu besar air

Puding
4 biji telur
500ml susu segar
70g gula
Sedikit esen vanila

Kek Span
70g tepung gandum
60g gula halus
2 biji telur
20g mentega - dicairkan

Cara-cara

1.Sapukan loyang dengan butter lembut. Panaskan oven ke 170 degree. Cairkan mentega dan ketepikan.

2.SEDIAKAN KARAMEL- campurkan gula dengan 1 sudu besar air , panaskan hingga menjadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air lagi. Tutup api, tuangkan semasa panas-panas ke dalam loyang.



3.SEDIAKAN PUDING - panaskan susu dan gula hingga menjadi hancur dan padamkan api.

4.Masukkan telur dan esen vanila ke dalam mangkuk. Pukul sedikit. Kemudian tuang susu panas tadi perlahan-lahan ke dalam mangkuk sambil dikacau. Kacau perlahan-lahan supaya tidak berbuih.

5.Tapiskan no.4 ke dalam loyang karamel tadi.

6.SEDIAKAN KEK SPAN - asingkan putih dan kuning telur. Pukul telur putih dengan separuh gula sehingga kembang. 

7.Pukul pula telur kuning dengan separuh gula sehingga menjadi bentuk krim.

8.Campurkan kedua-dua adunan telur tadi. Pukul perlahan-lahan sehingga sebati.

9.Ayak tepung ke dalam no.8. Kacau dengan spatula dengan kaedah kaup balik.

10.Akhir sekali masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sehingga sebati.

11. Tuangkan adunan kek tadi ke dalam loyang puding tadi. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 minit atau sehingga masak. (adunan kek span ni akan terapung di permukaan adunan puding.. so puding tu tak payah kukus or bakar dulu.)

12. Sejukkan dulu sebelum keluarkan puding/kek dari loyang.

Inilah hasilnya . sedap laaa :D  
Selamat mencuba :)

sumber;myresipi

✿Terima Kasih Kerana Membaca . Sila Datang Lagi✿